verhalenwebsite_logo2

verhalenwebsite_logo2
  • 1998_koken
  • 1991_ Angela_Groothuizen
  • 1991_ijsbaan1
  • 1991_ijsbaan2
  • 1991_uitdaging_bedankt
  • 1993_kerstmusical december2
  • 1993_kerstmusical_december1
  • 1996_koninginnedag1
  • 1996_koninginnedag2
  • 1996_zeilkamp
  • 1997_zwembad_zomer1
  • 1997_zwembad_zomer2
  • 014-900×600
  • Isabelle-Boon-zwembad
  • 50-69_jongenskkamp
  • Glind384
  • Glind387
  • koniginnedag
  • 013-900×600
  • 001-900×600
  • 003-900×600
  • 004-900×600
  • 005-900×600
  • 008-900×600
  • 011-900×600

100 jaar Jeugddorp De Glind

  • home
  • 1914-1950
    • Wonen
    • Onderwijs
    • Fotogalerij 1914 – 1950
  • 1950-1969
    • Wonen
    • Onderwijs
    • Vrije tijd
    • Kinderboerderij
    • Fotogalerij 1950 – 1969
  • 1970-1979
    • Wonen
    • Onderwijs
    • Vrije tijd
    • Fotogalerij 1970 – 1979
  • 1980-1989
    • Wonen
    • Onderwijs
    • Vrije tijd
    • Koninginnedag
    • Fotogalerij 1980 – 1989
  • 1990-1999
    • Wonen
    • Vrije tijd
    • Schateiland
    • Fotogalerij 1990 – 1999
  • 2000-heden
    • Wonen
    • Vrije tijd
    • Kinderboerderij
    • Schateiland
    • Fotogalerij 2000 – heden
  • Nieuws
    • Boekpresentatie ‘Gedeeld verleden’
    • foto’s van de reünie 2014
  • Foto galerij
  • Privacy Statement
Je bent hier: Home / Onderwijs 1970-1979 / Een school voor pleeg- en een school voor ‘eigen kinderen’

15 mei 2014 door Rudolphstichting 4 Reacties

Een school voor pleeg- en een school voor ‘eigen kinderen’

55_85_RenF_witteveen01Een tweegesprek met vader en zoon Witteveen over de school voor eigen kinderen en voor pleegkinderen.

Zoon Fokko: “De scheiding tussen de Besselaarschool (de school voor eigen kinderen) en de J.H. Donnerschool (de school voor pleegkinderen en voor kinderen van de paviljoens) heb ik altijd zeer vreemd gevonden. Ik geef een voorbeeld uit de praktijk. In 1980 werd op De Glind een jongen geplaatst. Hij was zeer intelligent, maar hij mocht niet naar de Besselaarschool. Andersom, een kind met een rugzakje op de Besselaarschool, een eigen kind, mocht niet naar de J.H. Donnerschool.”

Pa Witteveen: “ Het is juist goed geweest dat de scheiding van de scholen in 1958 heeft plaats gevonden. De pedagogische aanpak van de kinderen in het jeugddorp maakte die splitsing noodzakelijk. Op de Besselaarschool ontvingen de eigen kinderen uit de gezinnen hun normale onderwijs. Er is rust en stabiliteit. Op de Donnerschool komen kinderen die door bedreigde milieuomstandigheden of gedragsmoeilijkheden veelal tijdelijk zijn aangewezen op zeer individueel gerichte hulp en speciale zorg. Door omstandigheden in de thuissituatie hebben ze veelal ook een forse leerachterstand opgelopen.”

Zoon Fokko: “Dat begrijp ik, maar het voorbeeld dat ik noem, speelt in 1980 en toen keken we, net als nu, meer naar het individu, anders ben je wel erg stigmatiserend bezig.”

Dit korte gesprekje komt uit een langer interview met meneer Witteveen (jarenlang hoofd van het van jongenspaviljoen -JP-)en  zijn zoon Fokko Witteveen. Lees het hele interview: 55-82_Familie_Witteveen

  • Share on Facebook.
  • Share on Twitter.

Terug

Reacties

  1. Marion (Marjo) Stam zegt

    7 oktober 2014 om 20:59

    Beste Fokke en meneer Witteveen,
    Een school voor pleegkinderen en een school voor “eigen” kinderen.
    Tegenwoordig gaan we ‘samen naar school’ en zorgen we voor ‘passend onderwijs’. Scholen mogen kinderen met een rugzakje niet weigeren ook al zijn de klassen nog zo groot, zijn klasse assistenten (en conciërge) wegbezuinigd en verwacht men van zowat elk kind een handelingsplan.
    Ik denk dat ik namens alle pleegkinderen spreek; Waarom dit onrechtvaardige onderscheid? We zaten op een B.L.O school, een school voor ‘dommen’ en daar werd je behoorlijk mee gepest! Het werkte stigmatiserend en zorgde voor een enorme kloof tussen pleeg- en eigen kind. We voelden ons daardoor al van een minder soort. Aan ons was onderwijs niet besteed want ieder ging toch naar huishoudschool of L.T.S. Eigen kinderen waren vrijgesteld van klusjes, zij mochten huiswerk maken en spelen. In het interview noemt U het juist een goede zaak, want zo konden eigen kinderen in alle rust leren, omdat pleegkinderen toch problemen meebrachten. Is dat dan een reden om hen geen goed onderwijs te gunnen? “Jullie zijn toch pleegkinderen van de stomme school!” heeft tot heel wat vechtpartijen, ruzies en verdriet geleid.
    Ik was twee en half jaar toen ik op clematis kwam, zoveel trauma en problemen bracht ik dus niet mee. Doordat ik eind november jarig ben mocht ik pas met bijna 7 jaar naar de J.H.Donnerschool , ik vond school prachtig en pikte alles snel op.
    Ik herinner mij de eerste klas van juf v.d. Doel, er was een lang aanrecht in de klas die vol stond met dierenkooitjes. Heel veel beesten te verzorgen en te koesteren. Juf A. Jager en juf H.J. van Dooren in klas 2 en 3. Meester E. Froma (zilverpapier en melkdoppen sparen voor de arme kindjes in Afrika) en meester Hiemstra (leerde ons schaatsen op de sloten)in klas 4 en 5, daarna meester van koeveringe (liet een rotje onder zijn lessenaar knallen na een vreselijk spannend verhaal) in de 6e klas.
    Deze meesters hebben zich in 1962/63 hard gemaakt om een groepje pleegkinderen klaar te stomen voor de U.L.O. Het bestuur zei nee maar Den Haag zei ja en zo waren wij het eerste groepje dat deze mogelijkheid kreeg. Thuis werd er smadelijk om gelachen toen ik met dit bericht kwam en het duurde naar mijn gevoel maanden dat dit gesar aanhield voordat de meester dit thuis kwam bevestigen. Het betekende wel heel veel bijles, zowel ’s middags als ’s avonds. Het werd voor ons een soort van competitiestrijd; “De Besselaarschool is al bij paragraaf 17!”.
    Als we ons rapport van de U.L.O. kregen gingen we altijd eerst bij de meesters langs. Meester van Koeveringe was toen al erg ziek en vanuit zijn ziekbed kneep hij dan in mijn wang en zei dan: “Goed zo meisje, ga zo door! Of “Doorzetten he!”.
    Dankzij deze meesters kon ik worden wat ik graag wilde, werken met kinderen, onderwijzeres. Meester van koeveringe is er helaas niet meer maar als de anderen dit nog lezen zou ik ze alsnog ontzettend willen bedanken en ik hoop dat na ons heel veel pleegkinderen de kans hebben gekregen om door te stromen naar het middelbaar onderwijs. Aan alle kinderen van de Rudolphstichting zou ik willen zeggen: “Als je voor een dubbeltje geboren bent, kun je nog best een kwartje worden!” (jammer dat dit spreekwoord met de komst van de euro is verdwenen).

  2. nol.vermaire zegt

    19 augustus 2015 om 18:53

    ben jij de marjon waar wij bij de fam stoffelsen hebben gezeten

  3. Milko Schrijn zegt

    6 oktober 2022 om 21:46

    Ieder kind die daar kwam ging automatisch naar de Donderschool
    Zo kreeg het stempel dat je op lom school zat

  4. Willem Stam zegt

    19 oktober 2022 om 18:43

    Lieve zus Marion,
    Uit het oog maar niet uit het ❤️ om maar gelijk met spreekwoorden te beginnen zo zijn wij door ‘zwerven’ van de ene naar de andere pleeggezin uit elkaar gegroeid, . .helaas !

    Mijn complimenten voor jou schrijven over onze opvoeding en onderwijs die wij hebben genoten op ‘de Glind’

    Jij was (zoals ik me kan herinneren) de studiebol en boekenwurm van de familie en was jij voor mij toen het toonbeeld van doorzetten om je te gaan bewijzen voor een plekje in de maatschappij.

    Bij deze ook dank aan de Rudolphstichting ‘de Glind’ die ons de mogelijkheid heeft gegeven door te mogen studeren want laten we wel wezen : De Donnerschool (BLO) heeft toch voor jou én mij de basis gelegd om
    verder te komen om van een dubbeltje tot een kwartje te komen.

    Jij heb je in het onderwijs gestort en uiteindelijk als directrice op een school je carrière gemaakt (wat ik me nog kan herinneren) toen wij nog contact hadden met elkaar.

    Mijn studietijd was doorstomen naar de Schilderschool Nimeto in Utrecht (MTS) waar ik ‘cum laude’ mijn ‘Meester Schilder’ titel mocht behalen en mijn carrière in de reclame sector mocht uitoefenen.

    Dus lieve zus onze BLO-achtergrond was zo gek nog niet in die tijd maar je moet zelf ook willen om door te pakken om er ook wat van maken in de toekomst.
    Inmiddels zijn we allebei gepensioneerden en kunnen terugzien op een ‘leerzame ervaring’ ieder op zijn eigen manier van normen en waarden
    Voor mij was jij altijd de inspirator geweest die ik nog steeds koester

    Met dank aan je mooi geschreven recentie /verhaal
    Lieve groetjes je broertje Willem

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trefwoorden

glindhorst wandel4daagse Tiemen Niemeijer regenpijp zoektocht kerkhof directeur pikpoten wereldoorlog voetbal juffrouw Pathuis Glindsprint juf de Graaf Clematis Donnerschool Kinderboerderij Mulder zwembad schateiland Willy Bezetting televisie uitzending Ans Niemeijer voetbalmeiden Rudolphstichting Fokko Witteveen diploma filmpje Tweede Wereldoorlog tuinderij Bevrijdingsfeest Boshuisweg Kyra fietsen logeerhuis

Contact

Wij hebben onze uiterste best gedaan om toestemming te krijgen voor het gebruik van beeldmateriaal en de verhalen. Heeft u daarover vragen, neem dan contact op met de communicatie-afdeling van de Rudolphstichting. Zij zijn bereikbaar via (0342) 45 90 10 of info@rudolphstichting.nl

archief

Volg ons op Facebook

Op de facebook-pagina Reünie Jeugddorp De Glind kun je alvast in contact komen met mensen die ook in De Glind hebben gewoond of gewerkt.

naar Facebook pagina

Doe mee!

Heb jij nog foto- en/of filmmateriaal? Of een herinnering aan jeugddorp De Glind? Stuur deze naar de redactie! De redactie bepaalt of jouw foto/film/verhaal wel of niet geplaatst wordt.
Aanleveren

Colofon

Vragen of opmerkingen? Neem contact op met de Rudolphstichting: (0342) 45 90 10 of info@rudolphstichting.nl.

Copyright © 2014 Rudolphstichting
Webdesign - Ontwerpgroep Lâle

Copyright © 2023 Rudolphstichting  |  Webdesign: Ontwerpgroep Lale  |  Log in